Odată cu finalul sezonului din 2019 de Formula 1 ne-am dat cu toții seama că printarea 3D a ajutat încă o dată toate echipele să-și atingă scopul de a dezvolta cât mai repede piese prototip.
Iar prin toate echipele, ne referim toate cele 10 echipe care au folosit metoda de producere prin adăugare de material pentru a produce piese.
În acel an mașinile de Formula 1 și-au atins limitele și au fost mai rapide ca niciodată – asta se întâmplă în F1 în fiecare an.
Iar una dintre soluțiile care ajută inginerii din F1 să dezvolte și să vină în fiecare an cu ceva îmbunătățiri este prototiparea rapidă a pieselor. Mai ales în contextul în care precizia trebuie sporită, volumul de producție este mic și materiale complexe alături de forme complexe sunt folosite, printarea 3D este cât se poate de folositoare.
Formula 1 nu este singurul motorsport în care se folosește printarea 3D pentru a prototipa cât mai repede piesele, altele precum Lemans, WRC, Formula 2 și Formula 3 folosesc și ele aceeași tehnologie de fabricare.
Ce e drept, nu ca inginerii din Formula 1, care sunt văzuți ca liderii progresului tehnologic în motorsport. Până acum fiind cei care au folosit cel mai mult printarea 3D.
Echipa McLaren a semnat încă din 2017 un contract de parteneriat cu Stratasys, la fel și echipa Renault cu 3D Systems și echipa Williams cu EOS.
Dar când a început F1 să folosească piese printate 3D?
Când vine vorba de progres tehnologic, Formula 1 se știe ca fiind primul contributor. Sunt destul de multe cazuri în care unele tehnologii de pe mașinile noastre de zi cu zi au apărut prima dată în Formula 1, au fost testate acolo, iar apoi aduse în fabricile de producție (precum frânele cu disc).
Printarea 3D face parte din aceste tehnologii și a apărut prima dată în F1 în anul 1998. Atunci echipa Renault a cumpărat prima imprimantă 3D, însă folosirea ei nu a început pe bune până în 2010.
Pentru echipele de Formula 1 printarea 3D a început ca o tehnologie de prototipare rapidă, așa și-a făcut prima dată apariția. În F1 dacă vrei să ai succes trebuie să inovezi constant pentru a facem mașinile mai rapide ca ale competitorilor ceea ce se observă în timpurile lap-urilor.
Asta necesită producerea cât mai rapidă a părților, câteodată chiar și în câteva zile între curse.
“One advantage provided by 3D printing is the ability to quickly print a prototype, test it in a wind tunnel, and quickly modify the design as needed. Once the part is performing to specification, the teams are then able to also use 3D printing to produce final parts…” explică Simon van De Crommert, manager de vânzări la 3D Systems.
Cum printarea 3D se îmbină cu celelalte tehnologii de producție?
În Formula 1 sunt alte metode de producție mult mai dezvoltate precum CNC care este folosită de ani buni pentru mașinile de curse. Deci care sunt exact beneficiile tehnologiei de producție prin adăugare de material?
Printarea 3D îți oferă oportunitatea de a produce cantități mici de părți într-un timp scurtă comparativ cu celelalte tehnologii de printare care costă și mai mult. Într-un domeniu care se bazează pe dezvoltarea și îmbunătățirea cât mai rapidă a mașinilor, acest beneficiu este suficient pentru inginerii din F1.
Tehnologia 3D este perfectă pentru multe din piesele folosite în mașinile de F1. Foarte multe din ele sunt complexe, iar imprimantele 3D pot printa direct, dintr-o bucată chiar și aceste piese care ar dura săptămâni folosind metode clasice de producție.