Coroziunea este inamicul natural al unui rulment cu elemente de rulare si un inamic ascuns. Atunci cand reactiile chimice de la umiditate, vapori si acizi ataca suprafetele rulmentului, daunele pe care le provoaca adesea nu sunt evidente pana nu este prea tarziu. Din fericire, exista multe lucruri pe care le puteti face in faza de proiectare pentru a va proteja rulmentul de aceste atacuri. Poti folosi vaseline marca SKF pentru a asigura o foarte buna lubrifiere.
Primul pas, ca de obicei, este definirea completa a conditiilor de serviciu. Al doilea este sa efectuati revizuirea tehnicilor disponibile de protectie impotriva coroziunii tinand cont de aceste cerinte. Puteti gasi sfaturi de la un producator de rulmenti sau un producator de lubrifianti de ajutor in aceasta etapa incipienta, deoarece de obicei au experienta intr-o gama larga de aplicatii.
Exista multe conditii de service care trebuie luate in considerare, dar toate se incadreaza in cinci categorii principale: cerinte de performanta, contaminanti, ratinguri de rezistenta la coroziune, frecventa intretinerii si conditii extreme.
-
Cerinte de performanta
Ar trebui luate in considerare multe criterii de performanta. Cele mai frecvente sunt:
- Ce sarcini trebuie sa suporte rulmentul?
- Care este ciclul de lucru asteptat?
- Ce tip de rotatie este necesar si cu ce viteza?
- Ce grad de precizie de pozitionare?
- Cum va fi montat?
- De ce lubrifiere este nevoie?
- Cat de accesibil va fi pentru intretinere?
Aceste criterii de performanta nu sunt de obicei afectate de un mediu de operare corosiv, dar este posibil sa considerati necesar sa faceti cateva modificari de proiectare pentru a va asigura ca fiecare dintre ele este indeplinita. Natura modificarilor va depinde in mare parte de natura contaminantului.
De aceea, este foarte important sa fie utilizata o pompa de gresare care sa ajute la lubrifierea cat mai eficienta a rulmentilor, astfel incat sa fie evitate problemele ce pot aparea.
-
Identificati contaminantii
Majoritatea contaminantilor sunt un fel de umiditate atmosferica, dar acestia iau forme diferite si pot avea concentratii diferite. Apa este cea mai evidenta, dar nici macar apa nu este simpla: aceeasi protectie nu este eficienta atat impotriva lichidelor bogate in ioni, cat si a condensului bogat in oxigen, de exemplu. Sarurile si acizii ofera mult mai multe variatii; daca rulmentul va fi expus la unul dintre acestea, este important sa stiti ce tip si concentratia acestuia.
Este o idee buna sa priviti dincolo de contaminanti si sa luati in considerare efectele fiecarui element din mediul de operare. Unele sunt evidente (temperaturi si presiune extreme), dar altele nu sunt. In anumite circumstante, de exemplu, lubrifiantii uscati vor reactiona cu apa pentru a produce acid sulfuric in calea rulmentului.
Rulmentii sunt, de asemenea, expusi contaminarii inainte de instalare, in timpul productiei, transportului si depozitarii. Ambalajul rezistent la umiditate este o idee buna in toate aceste etape. In plus, instalatiile care aplica acoperiri rezistente la coroziune tind sa aiba atmosfere acide, astfel incat orice rulmenti neacoperiti produsi trebuie protejati cu o pelicula de lubrifiant. Testele demonstreaza ca cromarea electro-depusa este o bariera extrem de eficienta impotriva coroziunii cauzate de pulverizarea salina.